Sweden to Canada-Kapitel 1- Den stora nyheten

Allt började en morgon mitt i hela veckan, på en Torsdag. Mamma kom in och pratade med mig när jag stog och fixade mig inför skolan. Hon knackade på dörren

-Katy, kan jag komma in ?

-Ja. svarade jag snabbt.

Hon kom instigande och stängde dörren efter sig. Jag fick tanken varför hon stängde dörren ? Vad har jag gjort nu ? Det första hon fick ur sig var att hon behövde berätta en sak. Jag blev väldigt nyfiken och fick upp en massvis med olika tankar på vad hon skulle berätta.

-Vi ska göra en liten förändring i familjen,det är så att pappa har fått ett jobb, ett väldigt bra jobb.

-Åh vad kul. För pappa har inte haft ett jobb på ett halvår om jag inte har räknat fel tänkte jag.

-Vi kommer också behöva flytta , och det kommer att bli en lång flytt

-Vadå lång flytt, om det är inom Sverige är det ingen lång flytt eller ?.

-Det är just det jag skulle komma till, det är inte inom Sverige vi ska flytta, utan utomlands, till USA.

-Va ? Usa ? Men alla mina vänner då ?.

-Du kommer ju såklart få bra vänner där också , och vi har även fått tag på ett perfekt hus till oss alla. Jag har redan pratat med Nellie och Ron, så allt är nästan helt klar

-Men vadå? Menar du allvar ? Ska vi flytta till Usa , från Sverige. Jag har ju bott här i hela mitt liv, jag vill ju inte flytta här från nu

-Vi måste, och pappa vill verkligen ha det här jobbet och han vill gärna ta den chansen nu när han har fått den, jag lovar du kommer få det ännu bättre än vad du har det nu.

-Men när är det då ?.

-Det är just det, redan nu på Fredag nästa vecka.

-Men hur tror du att jag ska hinna säga hejdå till alla på så kort tid" ?.

-Det ordnar sig, jag lovar!

Jag var klar för att gå till skolan efter mitt och mammas långa samtal, det hade tagit så lång tid att jag nästan fick springa lite halvt till skolan för att inte komma försent. Jag valde att inte berätta med en gång för Frida och Malin som var mina bästavänner, och det hade vi varit ända sedan dagis. Och nu gick vi i 9:an, alltså sista året på grundskolan. Jah tänkte vänta tills ett bra tillfälle kom , men jag tänkte iallfall säga det idag! Lektionerna rullade på bra och vi fick lunch och sen en timmas lång rast. Jag bestämde mig för att försöka berätta det för mina vänner, eftersom de alltid ställde upp för mig så sa jag att jag behövde gå ut och bara få lite luft eftersom jag kände mig lite yr. Jag hade tänkt att berätta nyheten för de där ute. Vi tog på oss våra tjocka jackor och våra vinterskor eftersom det var mitt i December och väldigt kallt. Jag försöka tänka ut hur jag skulle berätta det, och fick tillslut fram

-Hörrni, tjejer det är något jag verkligen måste berätta.

-Vadå ? Hörde jag Frida säga.

-Jo, asså jag vet inte hur jag ska berätta detta men jag ska eh.....f flytta, ganska långt.

-Va ? Vad menar du ? Vadå långt" ? Hörde jag båda säga samtidigt.

-Ja, till eh... Usa.

-Vadå ? Vad pratar du om ? Vad ska du göra i Usa ?

-Min pappa har fått ett bra jobb där som han inte vill säga nej till, och det ligger i Usa , så den enda lösningen är att flytta dit.

-Vadå ? Jag fattar inget, när ska du flytta? Undrade Malin.

-Redan nästa vecka på Fredagen, fick jag tillslut fram.

-Redan nästa vecka ? Det är ju jättesnart ? När fick du reda på det här?

-Idag , mamma kom in till mig imorse när jag stog och fixade mig, och hon bara började babbla på. Jag är fortfarande helt chockad och vet inte vad jag ska göra.

-" Men vad händer med oss då?, frågade båda.

-Jag hoppas att ni kommer kunna komma och hälsa på mig, och jag kommer ju garanterat komma och hälsa på er på nästan alla lov, sen kan vi ju skaffa gratis sms och så man kan ringa också, för ni vet att det kostar ju en hel del utomlands.

-Ja men vi är ju bästa vänner, vi är ju med varandra varje dag, sa Frida fundersamt.

-Jag vet tjejer, jag hatar också detta, men jag har inget val.

-Så du flyttar redan nästa vecka?, frågade båda.

-Jag fick inte fram något annats än ett lätt ”Mmm”. Klockan ringde in, rasten var slut och nästa lektion stog på tur.

Vi slutade vid tre den dagen, det var riktigt kallt ute och det började sakta mörkna. Men det gjorde inget, jag var absolut inte mörkrädd och sen dessutom bodde jag bara 5 minuter från skolan. När jag kom hem stog det redan ett antal med flyttlådor redo för att fyllas. Mamma stog i köket och lagade mat medan hon ropade ” Katy, är det du ?” Jag fick fram ett ”Ja!”.

-Du kan ta så många lådor du vill och behöver, om du vill kan du börja fylla de, Sa mamma.

Jag kände att jag inte orkade börja göra det nu , eftersom jag inte alls hade lust att flytta här ifrån, men bara för det skulle jag inte slippa flytten. Sen hade jag också massa med läxor som behövdes göras innan flytten skedde. Jag gick upp till mitt rum och la mig på sängen, massa med tankar flög runt i mitt huvud och tillslut somnade jag av utmattning.


 

Detta var mitt första skrivna kapitel. Jag vet inte om det var så bra. Och det blev inte så långt, men det kommer absolut komma lite längre ! Och jag vet , det nämns inget om Justin i detta kapitlet, men det kommer vet ni ;) Skicka en kommentar och säg vad ni tyckte :) Det kommer ett nytt redan imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0